El Punt Avui – Cultura – 20/01/2012
Forat cap a la identitat
Muriel Villanueva explora els límits entre realitat i ficció
a ‘La gatera’
Ha de ser molt plaent poder premiar obres que t’han entusiasmat. O això es desprèn de les paraules que va pronunciar ahir Guillem Terribas, de la llibreria 22 de Girona, que fa 31 anys que organitza el premi Just M. Casero de novel·la curta. “El nostre jurat té llibertat total, no volem tenir en compte repercussions comercials”, va declarar Terribas.
La darrera guanyadora ha estat Muriel Villanueva i Perarnau (València, 1976), amb La gatera, publicada per Amsterdam. Villanueva és actualment professora d’escriptura a l’Ateneu Barcelonès. “De tots els guanyadors, només dos havien publicat abans del premi, en Bezsonoff i la Muriel, i es nota; ella té un domini de la llengua magnífic”, hi va afegir Terribas.
“Les meves tres obres anteriors eren més formals; amb aquesta vaig voler arriscar una mica, fer un llibre diferent –explica l’autora–. És una mena de dietari de ficció, o de novel·la de no-ficció, un joc a diferents nivells.”
Marina Penalva, editora d’Amsterdam, va comentar que és el cinquè premi Casero que publiquen i que aquesta “és una obra que evoluciona molt, que parla de la identitat, la gestió del dol i és plena de referents culturals, sobretot del cinema”.
La paret i el forat
I de què va? “Costa de resumir sense desvelar parts que és millor no saber abans de començar. Una noia d’uns 35 anys hereta dos pisos simètrics separats per una paret. Mira d’obrir-hi un forat, una gatera per permetre el pas d’un gat taronja. El forat provoca una mena de renaixement de la protagonista, accedeix a la seva identitat. A l’altra banda… hi viu un noi –explica Muriel–. No m’agrada rellegir el passat, mirem el present i a veure on ens porta.” “El que passa al final no és cap conya marinera, és molt dramàtic, molt bèstia…”, hi afegeix Terribas amb tota la intenció de llançar l’ham de la curiositat. Per cert, que aquest vespre es farà la presentació a la llibreria 22, a càrrec de l’escriptor Vicenç Pagès.